Instrumentpanel
Meddelanden
Det är viktigt att ställa rätt frågor när du anlitar en yrkesmans tjänster för att hjälpa dig med ett projekt. Här finner du några tips som hjälper dig med att ta rätt beslut:

Undersök.

  • Planera det. Tänk på utformning och material som du vill ha. Ju mer projektinformatino som du kan förmedla till yrkesmannen, ju bättre erbjudanden och slutprodukt kan du få.
  • Kolla yrkesmännens StarOfService-profiler och erbjudanden . Jämför priser, erfarenhet och tidigare arbeten för att skaffa en idé om vad som kommer fungera bäst för dig. Se till att besöka yrkesmännens StarOfService-profiler för att se bilder på tidigare arbeten, omdömen, och licensinformation så du kan göra rätt val.
  • Ställ frågor.  StarOfService gör et enklare att kommunicera med Proffs genom att använda vårt format för förfrågningar och plattform för säkra meddelanden. Känn dig fri att fråga Proffsen så många frågor du behöver. Det är bäst att fråga om andra liknande projekt som yrkesmannen har utfört, leta referenser från tidigare kunder, ta reda på om projektet kräver tillstånd och om yrkesmannen planerar att anställa underleverantörer för någon del av arbetet.
  • Kolla yrkesmannens licenser och försäkringar. Några projekt kan kräva ytterligare licenser och försäkringar; läs våra artiklar om hur man granskar ett Proffs licenser och hur man listar ut vilken försäkring som bäst passar ditt projekt.

Kolla in Proffsets StarOfService-profil.

  • Skaffa en överblick. Använda Proffsets profil för att få vidare information som kanske inte ingår i erbjudandet; exempelvis år av erfarenhet, hur många gånger personen har anlitats via StarOfService och hur många anställda deras företag har.
  • Omdömen spelar roll. Omdömen kan ge värdefull informatino om en yrkesmans tidlöshet, tekniska skicklighet, förmågor, och kvalitet på arbetet. Bekräftade omdömen är omdömen från kunder som har anlitat via StarOfService, medan icke-bekräftade omdömen från kunder som har hittat yrkesmannen på annat håll. Du kan alltid se hur yrkesmannen besvarade omdömena och utläsa hur han/hon behandlar sina kunder.
  • Bilder säger mer än 1000 ord. Det är klyschigt men sannt. Professionella kan lägg aupp bilder eller videor på deras tidigare jobb som visar tidigare projekt. Leta efter exempel på liknande proket som Yrkesmannen har slutfört. Om du inte ser några bilder kan du be honom/henne om att visa dig några bilder.
  • Bekräfta referenser I referensdelen kan du se flera indikatorer på Yrkesmannens tidigare erfarenheter hos StarOfService.StarOfService.Profilmärken (Brons, Silver eller Guld) visar kvaliteten hos den Professionelles profil. Top Pro-mörken indikerar att Yrkesmannen har bekräftats utifrån kundomdömen under det senaste året. Du kan också göra en märke för bakgrundscheck (vilket innebär att Yrkesmannen har klarat en nationell bakgrundscheck) eller har ett licensmärke (som visar att vi har kunnat bekräfta hans/hennes licens via en allmän databas).

Skriv ner informationen (och behåll en kopia).

  • Ange rikligt med information. Se till att inkludera specifik projektinformation så att du kan få erbjudanden från Yrkesmän som är villiga att uppfylla dina behov.
  • Var tydlig med dina förväntningar. Om du letar efter en särskild stil, design eller teknik, skicka foton eller lägg till dem till projektinformationen. Dessutom kan du alltid kontakta deYrkesmännen om du vill diskutera detaljerna via telefon. När du väl har anlitat en Yrkesman är det alltid viktigt att bestämma betalningsmetoder och särskilda krav för ditt projekt.
  • Skriv ett kontrakt. När du är redo att anlita är ett skrivet kontrakt det nästa sättet att se till att du och Yrkesmannen har ingått ett avtal, särskilt ifall det handlar om mycket tekniska eller dyra projekt. Vid större hemrenoveringsprojekt klargör många projekt. och betlaningsbestämmelser i kontraktet. Vid mindre projekt, såsom en engångsstädning eller en engångsmassage, kan det te sig annorlunda. Kontraktet kan innehålla informatino om vem, var, när och kostnader för projektet. Vid längre projekt kan du vilja förtydliga betalningsdetaljer i kontraktet.
  • Behåll kopior av din bokföring och betalningar. Skapa en loggbok över kommunikation, fakturor, betalningsbevis, försäkringar och licensbevis. Vid byggrelaterade projekt kan du behöva ta bilder på det pågående arbetet. Bilder och dokument hjälper till att vara förberedd ifall det uppkommer oförutsedda situationer. Oavsett vad ditt projekt innefattar bör du alltid på förhand fråga om det kommer extra utgifter och se till att du får kvitton av Yrkesmannen.

Använd ditt bästa omdöme.

  • Välj inte automatiskt en Professionell med lägst pris. Vi älskar alla bra avtal och många av erbjudandena som du kommer att få är precis sådana. Men du kan behöva be om en förklaring för att kunna förstå anledningen till ett ovanligt lågt pris.
  • Ta din tid. Känn dig fri att ställa många frågor och skaffa all information du behöver innan du tar ett beslut om att anlita någon.
  • Ta hjälp om du har problem. Om ett problem uppstår medan ditt projekt är igång, försök först att lösa det med Yrkesmannen, vilket ofta kan fungera. Om ni inte lyckas komma överrens, kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa dig.
  • Följ din instinkt. Om något inte känns rätt, lita på dig själv. Det viktigaste är att du lägger tid och ansträngning på beslutet att anlita så att du kan få ett riktigt fint slutresultat.